tag:blogger.com,1999:blog-39686719559895037832024-02-20T11:28:59.619-08:00comunicar-se al webBloc per a pràctiques i activitats del curset Web 2.0Amadeu Sanzhttp://www.blogger.com/profile/09011164298001581142noreply@blogger.comBlogger9125tag:blogger.com,1999:blog-3968671955989503783.post-14264487421730837982007-12-18T09:52:00.000-08:002007-12-18T10:44:47.074-08:00Per a la darrera sessióBo, amics i amigues, ja s'acaba el que es donava: demà farem la darrera sessió d'aquest curset d'introducció a les tecnologies que allò que anomenàvem el web 2.0. Hem fet un repàs a les potencialitats que ens ofereix per a l'aula i per a comunicar-nos, entre nosaltres, el professorat, i amb els i les nostres alumnes. Hem vist moltes coses: ens hem fet un bloc amb Blogger, hem aprés a fer enllaços i comentaris, a afegir-hi fotos i pel·lícules, hem aprés a elaborar col·lectivament un document en línia, què són els marcadors socials i com ens ajuden a organitzar la informació i a compartir-la, els hem publicat com a pàgina estàtica, per a fer-la accesible des d'arreu, hem vist què és un webquest i la seua mecànica de construcció… Se'ns han quedat moltes coses pendents, com els llocs on compartir documents –<a href="http://www.scribd.com/">Scribd</a> o <a href="https://share.adobe.com/adc/adc.do">Share</a>–, com funcionen els wikis –<a href="https://www.wikispaces.com/">Wikispaces</a>–, com incorporar fluxos d'actualització als nostres blocs, com crear webs estàtiques senzillament, com confegir mapes conceptuals i compartir-los amb la resta de la comunitat–amb <a href="http://cmap.ihmc.us/">Cmap Tools</a>–… I moltes altres funcionalitats que apareixen pràcticament cada dia i que a poc a poc van enriquint la manera de presentar-nos i comunicar-nos amb els altres.<br />Per a la sessió de demà acabarem el que es va quedar pendent de l'altre dia: fer un <span style="font-style:italic;">link roll</span> des dels nostres favorits de <a href="http://del.icio.us/">del.icio.us</a> i a fer una pàgina d'inici personalitzada i sindicada. Els tutorials, ja ho sabeu, es troben disponibles a <a href="http://bloc-is-bloc.blogspot.com/">Bloc is bloc</a>. A més, Begonya i jo intentarem resoldre tots els dubtes que s'hagen quedat pendents, perquè tot el que haurem vist es quede ben consolidat.<br />A partir d'avui, aquest bloc es quedarà mut una temporada, pel que a nosaltres respecta. Tanmateix, les actualitzacions que incorporeu als vostres blocs continuaran apareixent a la columna de la dreta: vos pot servir d'índex per a veure què estan fent els vostres companys i companyes. M'agradaria ací cridar la vostra atenció sobre el bloc que Paula elabora <a href="http://tallerdeprensaiesmerello.blogspot.com/">amb el seu alumnat de premsa</a>, perquè és un exemple per a tots nosaltres de com és possible traure partit d'unes poques eines aplicades amb il·lusió i desimboltura.<br />Nosaltres també estarem a l'aguait i podeu contactar amb nosaltres de la manera habitual: crec que tots teniu els nostres correus electrònics o via el xat de gmail, si estem disponibles. Conteu-nos el que estigueu fent i actualitzarem els <span style="font-style:italic;">feeds</span>.<br />Nosaltres continuarem afegint aquelles coses que descobrim i trobem interessants al <a href="http://bloc-is-bloc.blogspot.com/">Bloc is bloc</a>, que teniu ja enllaçat als vostres blocs. També podeu trobar informació actualitzada als enllaços que hi ha en aquell bloc o en altres llocs, com <a href="http://groups.google.com/group/blogs-beers?hl=ca&lnk=li">Blogs&Beers</a>.<br />La Begonya i jo estarem més actius per <a href="http://laparaulaesnostra.blogspot.com/">La paraula nostra</a>, i per allà sabreu de nosaltres, si voleu.<br />Fins demà al Merello, on farem una cloenda com Déu mana i, si cal, ens apujarem a les cadires.<br />Salut.Amadeu Sanzhttp://www.blogger.com/profile/09011164298001581142noreply@blogger.com2tag:blogger.com,1999:blog-3968671955989503783.post-26294076923572902992007-12-11T11:44:00.000-08:002007-12-11T13:20:59.655-08:00Propostes per a la sessió de demàBona nit, amics i amigues de l'IES E. Merello,<br />Confie que haureu tingut uns dies per a descansar i que vos trobareu amb ganes de continuar descobrint noves funcionalitats internàutiques per a treballar a les vostres classes.<br />L'altre dia vam provar a crear col·laborativament un text amb el GoogleDocs. El desenvolupament de la sessió va ser, com el propi text, un poc caòtic per la complexitat de la<br />tasca. L'important era que veiérem aquesta utilitat en funcionament i comprovàrem que realment és útil. El resultat final no és un text acabat i ben conformat perquè no podia ser-ho amb el procediment que havíem triat, però ja us féreu una idea del que es pot fer amb alguns col·laboradors menys, o amb menys col·laboradors editant simultàniament.<br />Per a la sessió de demà us hem preparat dues cosetes, no massa difícils, però que serviran, la primera, per a donar vida i un poc de dinamisme al vostres blocs. Farem un link roll per al nostre web a partir d'una col·leció de marcadors socials que haurem creat amb del.icio.us. Per a més informació, visiteu el tutorial que hem publicat a <a href="http://bloc-is-bloc.blogspot.com/2007/12/tutorial-de-marcadors-socials.html">Bloc is bloc.</a><br />La segona activitat de demà servirà per a crear-nos una <a href="http://bloc-is-bloc.blogspot.com/2007/12/creaci-duna-pgina-dinici-sindicada.html">pàgina d'inici sindicada</a> amb iGoogle. Aquesta activitat és fàcil de dur a l'aula i se li pot traure un bon partit per a gestionar els continguts dels vostres alumnes i els del vostres propis. També hi ha un tutorial, si seguiu l'enllaç anterior.<br />Salut i fins demà.Amadeu Sanzhttp://www.blogger.com/profile/09011164298001581142noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3968671955989503783.post-36985333221156455452007-11-28T03:28:00.001-08:002007-11-28T03:30:09.512-08:00El curs segueix el seu horari amb normalitatPotser és tard per avisar des d'ací però per si algú encara guaita, dir-vos que la classe d'avui dimecres 28 de novembre seguirà el seu horari normal. Fins ara!Begonya Mezquitahttp://www.blogger.com/profile/11865150340828968917noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-3968671955989503783.post-65875311557990552912007-11-25T02:28:00.000-08:002007-11-25T10:35:20.941-08:00Els estudiants, avuiJa coneixeu el vídeo de <a href="http://www.youtube.com/results?search_query=Michael%20Wesch&search=Search&sa=X&oi=spell&resnum=0&spell=1">Michael Wesch</a> que us vaig enllaçar en l'article sobre <a href="http://comunicarsealweb.blogspot.com/2007/11/qu-vos-recorda-aquest-vdeo.html">Web 2.0.</a><br />Ara enganxe un altre en el qual reflexiona sobre la manera de viure i estudiar avui en dia. Els estudiants mateixos participen en la realització i expressen quina és la seua experiència amb els estudis i fins a quin punt aquests són significatius per a ells i les seues vides. La tesi del vídeo és que existeix una escletxa enorme entre allò que s'ensenya a les aules i la manera en què es transmet el coneixement, exemplificat amb la pissarra, per una banda, i la manera que tenen els joves de comunicar-se i de processar la seua experiència de la vida, la informació i el coneixement, per una altra.<br /><br /><object width="425" height="355"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/dGCJ46vyR9o&rel=1"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/dGCJ46vyR9o&rel=1" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="355"></embed></object><br />El vídeo mostra estudiants universitaris de la província de Kansas, USA. Però crec que podríem extrapolar la seua frustració i la seua actitud a qualsevol institut de secundària del nostre àmbit.<br />Una cerca al <a href="http://youtube.com">youtube</a> amb els termes <a href="http://www.youtube.com/results?search_query=digital%20ethnography&search=Search&sa=X&oi=spell&resnum=0&spell=1">digital etnography</a> dóna uns altres resultats també interessants.Amadeu Sanzhttp://www.blogger.com/profile/09011164298001581142noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3968671955989503783.post-7341379624902626182007-11-24T00:46:00.000-08:002007-11-24T01:03:47.935-08:00Un parell de novetats i un avísHem afegit un flux d'actualització per a cada bloc del curset, de manera que tots puguem veure el que publiquen els altres sense haver de visitar cada bloc. Els teniu a la barra de la dreta. Com que hi ha molts, probablement haureu de baixar per a trobar el que busqueu. Estan ordenats arbitràriament. Si se m'ha escapat algun, feu-m'ho saber: he publicat, baix del tot, el meu correu.<br /><div style="text-align: left;">Hi ha una petita caixa per a què deixeu els vostres missatges també. És un widget en prova que pot ésser útil per a comunicar alguna cosa per a tota la comunitat de bloggers del Merello.<br />Alguns dels blocs estan configurats per a no admetre comentaris. Hauríeu de canviar això en:<br /><blockquote>Consola>Configuració>Comentaris</blockquote> </div>Hi trobareu una línia que diu:<br /><blockquote>Qui pot fer comentaris?</blockquote>Al menú desplegable a la dreta podeu triar<br /><blockquote><ul><li>Només els usuaris registrats</li><li>Qualsevol usuari</li><li>Només els membres d'aquest bloc</li></ul></blockquote>Trieu la primera i, després, quan diu:<br /><blockquote>Opció predeterminada de comentaris per als missatges</blockquote>Trieu:<br /><blockquote>Els misssatges nous tenen comentaris</blockquote><br />En acabar el curset, ja podeu tornar a la vostra configuració favorita.<br />Gràcies.Amadeu Sanzhttp://www.blogger.com/profile/09011164298001581142noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3968671955989503783.post-32404184424536723602007-11-19T11:14:00.000-08:002007-11-25T10:50:00.454-08:00Què és el Web 2.0?<h3>Una proposta de webquest</h3><br /><ol><li><h4>Comencem</h4><br />Avui ens iniciem en les <span style="font-style: italic;"><a href="http://webquest.xtec.cat/WebCaceres/tresor.htm">caceres de tresors,</a></span> també dites <span style="font-style: italic;">webquest.</span><br /><br /><object height="355" width="425"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/pQHX-SjgQvQ&rel=1"><param name="wmode" value="transparent"><embed src="http://www.youtube.com/v/pQHX-SjgQvQ&rel=1" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" height="355" width="425"></embed></object><br /><br />Com podem veure, les penes i inquietuds davant els avenços tecnològics no són cap novetat en la història de la humanitat. L'aparició dels llibres va suposar una revolució en la nostra manera de difondre i abastar la informació, i va permetre l'esdeveniment d'allò que entenem per Edat Moderna<br />Hom diu que la irrupció de les noves tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) està transformant, en una mida pareguda, l'escenari de la nostra cultura, en el sentit que permeten a l'usuari passar a ser un agent actiu de la producció i difusió de la informació.<br /><br />Adolescents que enregistren una pel·lícula amb el mòbil i la pengen al youtube; manifestacions convocades per SMS amb unes poques hores d'antelació; aficionats a la fotografia que publiquen les seues fotos i obtenen una resposta (feedback) instantània d'arreu del món; una nonagenària gallega que decideix fer-se un bloc i que resulta ser un dels més exitosos; la possibilitat d'accedir a quasi qualsevol llibre, en qualsevol idioma i rebre'l a casa en pocs dies; un grup de músics que publica i distribueix gratuïtament la seua música i assoleix una audiència superior a la que mai tingueren els Beatles en el seu moment; premsa que opta per obrir-se a la participació de lectors i lectores i publicar els continguts que subministra; i premsa que abandona el tradicional suport analògic imprès i obté més difusió, audiència i influència social i política que molts altres mitjans convencionals…<br />I així, innombrables casos.</li><br /><br /><li><h4>Què fem el professorat amb tot això?</h4><br />Tenim la responsabilitat de formar persones que tindran al seu abast una quantitat d'informació a la qual no ha tingut accés abans cap ésser humà.<br />Què en fem, d'aquest poder de transformació, potencialment brutal?<br />El controlem?<br />El reprimim?<br />Ens desentenem?<br />L'utilitzem?<br />Per a què?<br />Com?</li><br /><br /><object height="355" width="425"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/6gmP4nk0EOE&rel=1"><param name="wmode" value="transparent"><embed src="http://www.youtube.com/v/6gmP4nk0EOE&rel=1" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" height="355" width="425"></embed></object><br /><br /><br /><li><h4>Recursos</h4><ul><br /><li><a href="http://ca.wikipedia.org/wiki/Viquip%C3%A8dia:Portal">Viquipèdia</a></li><br /><li><a href="http://www.flickr.com/photos/n_ipper/2045770353/">Flickr!</a></li><br /><li><a href="http://www.amazon.com/Elements-Typographic-Style-Robert-Bringhurst/dp/0881792063/ref=pd_bbs_sr_1?ie=UTF8&s=books&qid=1195589680&sr=8-1">Amazon</a></li><br /><li><a href="http://cgi.ebay.com/NEW-Leica-MP-Classic-kit-with-50mm-f2-limited-50-2_W0QQitemZ320184490079QQihZ011QQcategoryZ30030QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem">eBay</a></li><br /><li><a href="http://libertaddigital.es/noticias/noticia_1276317920.html">Libertad Digital</a></li><br /><li><a href="http://publico.es/internacional/018931/jesuitas/pagaran/abusos/sexuales/esquimales">Público</a></li><br /><li><a href="http://www.vilaweb.cat/www/ontinyent">Vilaweb</a></li><br /><li><a href="http://amis95.blogspot.com/">A mis 95 años</a></li><br /><li><a href="http://www.elpais.com/participacion/">El País</a></li><br /><li><a href="http://www.youtube.com/watch?v=1LVTExB5Dt8">El niñato de València</a></li><br /><li><a href="http://clic.xtec.cat/quaderns/biblioteca/pensament_medieval_ca/html/index.htm?&appl=http://clic.edu365.cat/qv_viewer/dist/html/appl/&css=http://clic.edu365.cat/qv_viewer/dist/html/css/&js=http://clic.edu365.cat/qv_viewer/dist/html/scripts/&lang=ca&skin=default&biblio=true&xml=pensament_medieval_ca/pensament_medieval_ca.xml&base=pensament_medieval_ca&skin=default&section=0&lang=ca">El pensament medieval: religió i filosofia</a><br /></li></ul></li><br /><br /><li><h4>La qüestió</h4><br /><br />Què és el Web 2.0 per a tu, com a professor/a?</li><br /><br /><li><h4>Avaluació</h4><br /><ol><li>Primer<br />Hauràs de redactar un breu text argumentatiu tot responent aquesta qüestió, i després publicar-lo com un article al teu bloc.<br />Pots, i deus, fer servir tots els recursos que trobes al teu abast: enllaços a pàgines d'interès, fotos enganxades, vídeos, cites textuals… no te talles.<br />Sigues creativa, opina, implica't, busca contradiccions, dificultats… expressa el que penses i el que sents, encara que siga negatiu.<br /><br />Faràs aquesta feina per a dimecres vinent, abans de la propera sessió del curset, així que tens temps, però no t'encantes.</li><br /><br /><li>Segon<br />El dimecres, en la primera part de la sessió, farem una avaluació del que han escrit els nostres companys i companyes. Hauràs de revisar els articles que publiquen les altres participants i hi hauràs de fer, almenys, tres comentaris en aquells escrits que vulgues, siga perquè t'agraden, perquè et disgusten, o perquè són persones pròximes a tu, a la teua discreció.</li></ol><br /><br />Ànim.</li><br /><br /><li><h4>Crèdits</h4><br />En l'elaboració d'aquesta cacera de tresors han estat de molta ajuda les suggerències d'<a href="http://ambitlinguistic.blogspot.com/">Antoni Navarro</a> i la paciència de ma filla <a href="http://www.flickr.com/photos/amadeu/746310515/in/set-72157602381788870/">Úrsula.</a> He fet servir per a redactar-la l'esquema de webquest fornit per <a href="http://www.aula21.net/cazas/cacera.htm">Aula 21</a> i he utilitzat el processador en línia de <a href="http://docs.google.com/">Google Docs,</a> i el diccionari en línia de <a href="http://www.trobat.com/servicis/dvo.php">Trobat</a>.</li></ol>Amadeu Sanzhttp://www.blogger.com/profile/09011164298001581142noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3968671955989503783.post-41824162015607699052007-11-17T03:30:00.000-08:002007-11-17T03:33:18.968-08:00Enganxem una pel·lícula des de Youtube<object width="425" height="355"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/c9s6OHiFTNI&rel=1&color1=0xd6d6d6&color2=0xf0f0f0&border=0"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/c9s6OHiFTNI&rel=1&color1=0xd6d6d6&color2=0xf0f0f0&border=0" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="355"></embed></object>Amadeu Sanzhttp://www.blogger.com/profile/09011164298001581142noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3968671955989503783.post-58233641700979032652007-11-17T03:13:00.000-08:002007-11-17T03:15:58.104-08:00Ens mudemDeixem aquest bloc per a exemples.<br />Més informació a <a href="http://bloc-is-bloc.blogspot.com/">Bloc is bloc</a>.Amadeu Sanzhttp://www.blogger.com/profile/09011164298001581142noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3968671955989503783.post-34915179622190578192007-11-07T07:49:00.000-08:002007-11-17T03:13:36.377-08:00Blogs del curset Web<a href="http://montaigne-spinoza.blogspot.com/">Montaigne</a><br /><br /><a href="http://apiculturaies.blogspot.com/">Apicultura</a><br /><br /><a href="http://treballem.blogspot.com/">Treballem al Merello</a><br /><br /><a href="http://filosofiamerello.blogspot.com/">Filosofia Merello</a><br /><br /><a href="http://cineforam.blogspot.com/">Cineforam</a><br /><br /><a href="http://literaturaymusicacarmen.blogspot.com/">Literatura y musica/</a><br /><br /><a href="http://xicon.blogspot.com/">Xicon</a><br /><br /><a href="http://maricarmenymeugenia.blogspot.com/">Programación Didáctica</a><br /><br /><a href="http://www.musemerello.blogspot.com/">Departament Música IES E. Merello</a><br /><br /><a href="http://mercedura.blogspot.com/">Parolera</a><br /><br /><a href="http://triptodublinmp.blogspot.com/">Trip to Dublin</a><br /><br /><a href="http://wwwdiaripersonal.blogspot.com/">Diari personal/</a><br /><br /><a href="http://cursetdeblogs.blogspot.com/">Curset de blocs</a><br /><br /><a href="http://www.murviter.blogspot.com/">Estudio</a><br /><br /><a href="http://electricidadenlinea.blogspot.com/">Electricidad en linea</a><br /><br /><a href="http://www.paulaperisramon.blogspot.com/">Literatura en el IES E. Merello</a><br /><br /><a href="http://merelloies.blogspot.com/">Merelloies</a><br /><br /><a href="http://marpeical.blogspot.com/">Maribel</a><br /><br /><a href="http://ximorvedre.blogspot.com/">Ximorvedre</a><br /><br /><a href="http://isabel-millau.blogspot.com/">Millau</a><br /><br /><a href="http://leonardoconmenius.blogspot.com/">Leonardoconmenius</a><br /><br /><a href="http://dtomatmerello.blogspot.com/">Dtomatmerello</a>Amadeu Sanzhttp://www.blogger.com/profile/09011164298001581142noreply@blogger.com0